Właściwości ryżu – co wnosi on do codziennej diety?


Właściwości ryżu – co wnosi on do codziennej diety?

Ryż jest znany od setek lat i traktowany jako podstawa diety dla przeważającej części populacji ludzkiej na Ziemi. Jest to produkt szeroko dostępny, lekko strawny, wysoko ceniony wśród ludzi, którzy nie tolerują glutenu. Ryż jest też ceniony przez osoby, które starają się zejść na wadzę, nie tracąc w ciągu dnia podstawowego źródła energii. Na świecie są dziś dziesiątki gatunków ryżu, różnią się niektórymi właściwościami, jest jednak kilka cech, które są wspólne. Oto kilka z nich.

Ryż podstawą diety nie tylko na wschodzie

Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie krajów Dalekiego Wschodu bez udziału ryżu. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że ryż stał się swego czasu cywilizacyjnym akumulatorem, który napędzał funkcjonowanie żyjących tam ludzi. Ryż to przecież nie tylko podstawa głównego posiłku w ciągu dnia. Wytwarza się z niego mąkę, alkohol, makaron, a nawet papier. Dziś ryż ceniony i uprawiany jest już praktycznie na całym świecie – stanowi podstawę pożywienia większej części ludzkiej populacji.

Gatunki ryżu różnią się od siebie kilkoma podstawowymi cechami. Po pierwsze różne są długości ziaren oraz ich grubość. Ryż, choć dla niektórych to jedzenie zupełnie pozbawione smaku, różni się w tym aspekcie znacząco, w zależności od gatunku oraz sposobu uprawy. Inne są także właściwości odżywcze różnych gatunków ryżu, np. ryżu Basmanti i ryżu jaśminowego.

Walory odżywcze ryżu

Ryż to przede wszystkim źródło węglowodanów, czyli najprostszej formy paliwa, jakie możemy dostarczyć do naszego organizmu. W większości gatunków ryżu możemy liczyć na cenne minerały, w postaci żelaza, potasu i magnezu, które warunkują poprawną pracę naszego organizmu – mózgu i mięśni. Jeśli chcemy włączyć do diety ryż bogaty w składniki odżywcze, lepiej sięgnąć po ryż parboiled lub ryż brązowy. Znajdziemy tam witaminy z grupy B, witaminę E i sporo błonnika. Podstawową różnicą w ryżu białym jest długość ziarna. Ryż długoziarnisty będzie dłużej się trawił i ma większą zawartość błonnika.

Skorzystać z walorów dietetycznych ryżu mogą osoby, które są w trakcie leczenia lub przewlekłej kuracji i wymagają diety lekkostrawnej. W ryżu nie ma glutenu, jest to więc dobra i tańsza od np. amarantusa podstawa diety, dla osób, które go nie tolerują. Starajmy się jednak serwować ryż w formie półtwardej – ma lepsze właściwości energetyczne, bo trawimy go dłużej. Jeśli rozgotujemy ryż podwyższamy jego indeks glikemiczny.

Moda na eko żywność sprawiła, że konsumenci świadomie odrzucają przetworzone produkty i chętniej sięgają po ryż. Zaopatrując się w sklepach ze zdrową żywnością możemy liczyć na produkty, które wytwarzane były w sposób ekologiczny i nie zawierają sztucznych ani szkodliwych domieszek.

 

Źródło: Ekoflos.pl