Dlaczego błonnik jest niezbędny?

Dlaczego błonnik jest niezbędny?Błonnik ma wielkie znaczenie dla zdrowia i życia ludzkiego, a dieta jego pozbawiona sprzyja chorobom nowotworowym, zaparciom, biegunkom i tyciu. Błonnik zawarty jest w wielu produktach spożywczych, ale w różnych proporcjach, dlatego warto te najbardziej wartościowe włączyć do codziennej diety.

Czym jest błonnik pokarmowy?

Istnieją dwa rodzaje błonnika pokarmowego: rozpuszczalny i nierozpuszczalny, oba charakteryzują się zróżnicowanym działaniem, chociaż w produktach roślinnych występują razem. Błonnik nierozpuszczalny, między innymi celuloza i ligniny, to wypełniacz, który pochłania wodę, ale nie rozpuszcza się w niej. Dzięki niemu resztki pokarmowe zmieniają się w stolec o duże objętości, przyspiesza perystaltyka jelit, a wypróżnienia stają się regularne. To prawdziwa miotełka, która wędrując przez przewód pokarmowy, usuwa z niego zalegające resztki.

Błonnik rozpuszczalny to między innymi gumy i pektyny, które tworzą w jelitach swoistą galaretkę, pęcznieją w żołądku i dają uczucie sytości. Delikatny żel, który wypełnia żołądek i pokrywa ściany przewodu pokarmowego, spowalnia też wchłanianie węglowodanów, pomaga oczyszczać organizm z toksyn i produktów przemiany materii. Tego typu błonnik zapobiega biegunkom, zmniejsza poziom złego cholesterolu i jest pożywką dla dobrych bakterii w jelitach.

Funkcje błonnika pokarmowego

Błonnik pokarmowy przede wszystkim reguluje działanie przewodu pokarmowego, sprawia, że wypróżnienia są regularne, bez zaparć i biegunek. To między innymi zmniejsza ryzyko chorób nowotworowych i układu krążenia. Obniża też stężenie glukozy we krwi po posiłku, zmniejsza stężenie cholesterolu całkowitego i LDL we krwi.

Dzięki błonnikowi czujemy się syci, więc rzadziej sięgamy po przekąski. Aby korzystać z dobroczynnego działania błonnika, musi być go w codziennej diecie od 25 do 40 gramów.

Błonnik a odchudzanie

Dzięki temu, że błonnik absorbuje wodę, zwiększa objętość pokarmów w żołądku i sprawia, że czujemy się bardziej syci, a pożywienie jest wolniej usuwane z żołądka, co pozwala też na lepsze wchłanianie substancji odżywczych. Ponadto, żywność bogata w błonnik zwykle wymaga długiego i dokładnego żucia, co powoduje, że trawienie pokarmów zaczyna się już w jamie ustnej, oraz że zjadamy mniej i czujemy się szybciej najedzeni. W ten sposób jedzenie produktów z dużą ilością błonnika wspomaga odchudzanie i utrzymanie wymarzonej wagi.

W jakich produktach znajduje się błonnik?

Wiele produktów i składników pożywienia zawiera błonnik. Przede wszystkim warto sięgać po produkty zbożowe pełnoziarniste: mąki z pełnego przemiału, pieczywo razowe, wielozbożowe płatki naturalne czy nasiona chia.

Źródłem błonnika są także owoce oraz warzywa, przede wszystkim gruszki, maliny, jabłka, awokado, marchew, buraki. Warto po warzywa i owoce sięgać nawet pięć razy dziennie. Można także często podjadać nasiona i ziarna, takie jak słonecznik, pestki dyni lub owoce suszone: figi, morele, śliwki. Bardzo dobrym źródłem błonnika jest siemię lniane. Takie składniki można znaleźć w posiłkach diety pudełkowej.

Catering dietetyczny a źródła błonnika

Biorąc pod uwagę znaczenie błonnika dla dobrego samopoczucia i regulowania wagi, składniki pożywienia zawierające duże jego ilości znajdują się także w posiłkach z diety pudełkowej. Szukając dostawcy i korzystając z cateringu dietetycznego, należy sprawdzić, czy dana firma stosuje produkty zbożowe, dodaje do posiłków orzechy i nasiona, wzbogaca dietę o owoce, warzywa i nasiona strączkowe.

Co ważne, w dobrze zbilansowanej diecie pudełkowej nie będzie błonnika zbyt dużo, bo i w jego przypadku warto zachować umiar. W sytuacji, kiedy błonnika jest zbyt wiele, organizm może mieć problem z wchłanianiem żelaza, wapnia i niektórych witamin oraz powodować zaparcia. Dobrze zbilansowana dieta przygotowana przez profesjonalistów nie niesie za sobą tego niebezpieczeństwa.

* Artykuł powstał przy współpracy z portalem cateromarket.pl