Obok medytacji, to właśnie praktyka jogi jest moim ulubionym sposobem na relaks i odprężenie, ale nie tylko. To również jeden z lepszych sposobów dbania o siebie. Joga bowiem, uczy holistycznego podejścia do naszego ciała, jako całości.

Praktyka jogi - co mi daje, dlaczego uważam, że warto + jogowe polecajki
Photo by kike vega on Unsplash

I dzisiaj, chciałabym podzielić się z Wami moimi przemyśleniami na temat tego, co mnie osobiście daje joga i dlaczego uważam, że warto ją praktykować.
Opowiem Wam również o trzech moich ulubionych nauczycielach jogi online i pokażę ulubione praktyki z ich kanałów na YouTube 🙂


Zobacz również: Moje sposoby na relaks – 5 sprawdzonych metod ładowania baterii


Zacznę od tego, czym w ogóle jest dla mnie joga.

Dla mnie, praktyka jogi to osobiste, głębokie spotkanie ze sobą i ze swoim ciałem. To czas, kiedy mogę oderwać się od codziennych zajęć, problemów i trosk, aby zadbać o siebie i swoje samopoczucie. To chwila dla mnie, dla mojego ciała i umysłu, dzięki której dbam o harmonię między tymi aspektami mnie.
Joga to też narzędzie mojego wewnętrznego rozwoju, ponieważ uczy mnie świadomego oddychania, obserwacji, uważności, obecności tu i teraz oraz nieoceniania. Uczy mnie zrozumienia mojego ciała i jego potrzeb.

Praktyka jogi - co mi daje, dlaczego uważam, że warto + jogowe polecajki
Photo by Yannic Läderach on Unsplash

Ale przede wszystkim, joga jest dla mnie dążeniem do wolności. Wolności od blokad i ograniczeń w moim ciele oraz umyśle, a także od negatywnych myśli i emocji.

A co mi daje praktyka jogi?

Nie napiszę nic odkrywczego, jeśli stwierdzę, że przede wszystkim, przynosi wiele cudownych korzyści dla mojego ciała. Jak już kiedyś wspominałam, kilkanaście lat temu miałam wypadek samochodowy, w którym niestety ucierpiał mój kręgosłup. Przez długi czas, borykałam się z różnymi dolegliwościami z tym związanymi, przede wszystkim bólowymi, w różnych jego odcinkach.
Jednak odkąd zaczęłam praktykować jogę, dolegliwości te w dużej mierze ustąpiły i są takie dni, kiedy kręgosłup w ogóle mi nie dokucza. Natomiast jeśli się pojawiają, joga pomaga mi je zniwelować 🙂

Regularne praktykowanie jogi, przyczynia się również do poprawy postawy mojego ciała, mojej kondycji, a także do lepszego rozciągnięcia. Zanim na dobre zaczęła się moja przygoda z jogą, siedzenie w siadzie skrzyżnym, było dla mnie prawdziwą katorgą. Również skłony w przód, sprawiały mi wiele problemów, nie tylko ze względu na kręgosłup, ale również na brak elastyczności i mobilności w stawach. Jednak z każdą praktyką, było o wiele łatwiej i teraz, mogę wygodnie siedzieć w siadzie skrzyżnym, przez długi czas 😉

Praktyka jogi - co mi daje, dlaczego uważam, że warto + jogowe polecajki
Photo by Dane Wetton on Unsplash

Najważniejsze jednak jest to, że dzięki jodze, o wiele lepiej się czuję i mam większą świadomość własnego ciała.
Znacznie poprawiła się moja koordynacja ruchowa i o wiele łatwiej przychodzi mi zachowanie równowagi. Jestem też spokojniejsza, lepiej śpię, a mój oddech pogłębił się, co pozytywnie wpływa na cały mój organizm 🙂

Joga w domu – z kim ćwiczyć?

Żeby było jasne – nie jestem żadnym ekspertem w tej dziedzinie i pomimo iż praktykuję już jakiś czas, nadal uważam się za osobę początkującą 😉
Chciałabym Wam jednak polecić 3 osoby, z którymi sama praktykuję, i które pomogły mi zakochać się w jodze 😊

Moją przygodę z praktykowaniem jogi w domu, zaczęłam z Małgosią Mostowską, a pierwszą praktyką, jaką z nią wykonałam, była 15-minutowa joga dla początkujących. To łagodna Vinyasa, która jest idealna na początek. Oczywiście, na jej kanale dostępne są również inne praktyki, a także porady i filmy typu Q&A, więc każdy znajdzie coś dla siebie.
W dodatku, spokojny i łagodny głos Gosi, jest niesamowicie kojący i pomaga się zrelaksować 🙂

A później odkryłam Ninję Jogi, czyli Basię Tworek – niesamowicie pozytywną i zawsze uśmiechniętą Istotę, będącą wulkanem energii. Znajdziecie u niej całe mnóstwo świetnych praktyk i medytacji.
Moja ulubiona praktyka, to Emergency Joga na stres. Genialna! Inna niż wszystkie, pełna śmiesznych min i odgłosów, ale też asan, które wprowadzają do ciała sporo luzu, swobody i przestrzeni 😀
Poza kanałem na YouTube, polecam także newsletter Basi, zawsze pełen inspiracji, motywacji i sporej dawki wiedzy (możecie się na niego zapisać TUTAJ) 🙂

Moim najnowszym, jogowym odkryciem, jest Kamil Goral, z kanału Hello Yogi, który prowadzi razem ze swoją drugą połową, Wiktorią. Ćwiczę z nim dopiero od miesiąca, ale z praktyki na praktykę, jestem coraz bardziej zachwycona 🙂
Kamil jest naprawdę świetnym nauczycielem i bardzo pozytywnym człowiekiem. Dzięki niemu, nauczyłam się jeszcze głębiej wchodzić w asany, a jego seria Fundamenty Jogi, pozwala mi doskonalić moją codzienną praktykę 🙂
Jedna z moich ulubionych praktyk przygotowanych przez Kamila, to cudownie regenerująca ciało i umysł Yin Yoga ❤️
Nie ma nic lepszego po długim, ciężkim dniu, niż taka delikatna, spokojna praktyka jogi 🙂

Oczywiście, na YouTubie, znajdziecie sporo inspirujących kanałów o jogowej tematyce, więc warto się rozejrzeć 😉

Jestem bardzo ciekawa, czy wśród Was są osoby, które również praktykują jogę. Jeśli tak, koniecznie podzielcie się ze mną swoimi doświadczeniami. Z chęcią również poznam Wasze typy, jeśli chodzi o nauczycieli jogi online 🙂