Na efekty twoich ćwiczeń w domowym zaciszu, wpływ ma nie tylko wybrany typ treningu w domu, ale również to, co robisz przed nim oraz po jego zakończeniu.
Poznaj sprawdzone sposoby na zwiększenie efektywności ćwiczeń w mieszkaniu oraz sprawdź, które nawyki warto zmienić, aby szybciej zrealizować założone wcześniej cele.

Jak powinien wyglądać efektywny trening w domu?

Co robić przed i po treningu w domu

Ćwiczenia w domu

W ostatnich tygodniach, z oczywistych przyczyn, wielu z nas rozpoczęło swoją przygodę z ćwiczeniami w domu. I choć powoli obostrzenia są już znoszone, to bez wątpienia, spora grupa osób, w dalszym ciągu będzie kontynuowała tę właśnie formę aktywności, która ma zresztą co najmniej kilka atutów.

Podczas domowego treningu, nie musisz przejmować się spojrzeniami innych ćwiczących osób, co może onieśmielać np. na siłowni czy w klubie fitness. Nie jesteś też zobligowany do przestrzegania grafiku zajęć. Z drugiej strony, nie możesz skorzystać ze specjalistycznego sprzętu. Zamiast tego, do twojej dyspozycji, jest natomiast mnóstwo rozmaitych treningów on-line.

Ćwiczenia w domu, wymagają dużego samozaparcia oraz motywacji. Należy je również dopasować do założonych celów. Wiele osób zadaje sobie jednak pytanie, w jaki sposób zwiększyć efektywność domowych ćwiczeń?

Efektywny trening w domu - rozgrzewka

Przed treningiem – rozgrzewka

Zdaniem wielu ekspertów, rozgrzewka stanowi jeden z kluczowych elementów każdego treningu, również gdy chodzi o trening w domu. Wynika to z jej bardzo szerokiego wpływu, który obejmuje m.in.:

  • dostarczenie do mięśni większej ilości składników odżywczych i tlenu,
  • ogólne podwyższenie temperatury ciała,
  • poprawę ukrwienia,
  • pobudzenie układu nerwowego,
  • uelastycznienie stawów oraz zwiększenie zakresu ruchu,
  • pobudzenie procesów termoregulacyjnych,
  • przygotowanie organizmu do wysiłku fizycznego.

Rozgrzewka, zależnie od późniejszego treningu, powinna trwać około 15 minut. Musi też zawierać ćwiczenia ogólnorozwojowe, na każdą partię ciała. Jeśli nie masz pewności, czy została przeprowadzona prawidłowo, możesz zmierzyć swoje tętno, które po rozgrzewce, powinno być wyższe, niż twoje tętno spoczynkowe.

Efektywny trening w domu - rozciąganie

Po treningu – rozciąganie i regeneracja

Po zakończonym treningu w domu, warto się odrobinę porozciągać. To prawdziwa relaksacja dla mięśni, która jednocześnie przyspiesza naprawianie mikrouszkodzeń, wywołanych wysiłkiem. Warto zadbać również o właściwą regenerację organizmu. W tym celu warto spożywać elektrolity po treningu, np. te, w postaci tabletek musujących.
Elektrolity po treningu są niezwykle istotne. Zmniejszają one uczucie zmęczenia, uzupełniają wypłukane pierwiastki i przyspieszają powrót organizmu do stanu równowagi.

Ćwicząc w domu, pamiętaj też o kilku podstawowych zasadach, dotyczących zdrowego trybu życia. Zadbaj o pełny wymiar snu i wysypiaj się codziennie, a także skoryguj swój jadłospis tak, aby zawierał odpowiednią ilość owoców i warzyw. Unikaj zbędnego stresu i rutyny, a zamiast, tego stawiaj sobie nowe wyzwania.

A Ty, ćwiczysz w domu? Co myślisz o takiej formie aktywności?

* Artykuł powstał przy współpracy z marką Oryal.