Sprawdzone sposoby na upał

Lato to ulubiona pora roku wielu osób. Długie, słoneczne, ciepłe dni, dodają energii do działania i zachęcają do wypoczynku na świeżym powietrzu. Należy jednak pamiętać, że nadmiar słońca i bardzo wysokie temperatury (powyżej 30°C) mogą być dla nas groźne. Jednak istnieją sprawdzone sposoby na upał, dzięki którym można bezpiecznie spędzić ten czas.

Choć z jednej strony wiele osób lubi lato, słońce i ciepło, to jednak należy pamiętać, że bardzo wysokie temperatury mogą spowodować odwodnienie i przegrzanie organizmu. Czym się one objawiają? Może wystąpić ogólne zmęczenie, zawroty i bóle głowy, nudności, drgawki, wzrost temperatury ciała, większa częstotliwość oddechu i bicia serca. Przegrzanie organizmu jest groźne dla każdego, ale w szczególny sposób należy przed nim chronić dzieci i osoby starsze.
Dlatego warto poznać sprawdzone i proste sposoby na upał, a następnie wprowadzić je w życie!

1. Filtr UV – obowiązkowy!

Promieniowanie UV z jednej strony jest człowiekowi niezbędne do życia. W umiarkowanych ilościach, działa relaksująco oraz zwiększa stężenie tlenu w tkankach, przez co podnosi wydolność psychiczną i fizyczną. Jest także niezbędne do syntezy witaminy D w organizmie. Z drugiej jednak strony, zbyt częsta ekspozycja ciała na promieniowanie słoneczne, może powodować poparzenia, zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworów skóry, negatywnie wpływa na kondycję skóry oraz jest przyczyną powstawania olbrzymich ilości wolnych rodników uszkadzających struktury DNA.

Z tego względu, letnim nawykiem powinno być stosowanie kosmetyków zawierających tzw. filtr UV, czyli związek chemiczny chroniący skórę przed negatywnymi skutkami promieniowania słonecznego. Wartość filtra powinna być dopasowana do indywidualnych potrzeb. Osobom z ciemną karnacją wystarczą kosmetyki z filtrem SPF 15-20. W przypadku osób z jasną cerą, dzieci i seniorów, przed wyjściem na słońce zaleca się zastosowanie kremu z filtrem 50.

Sprawdzone sposoby na upał - lekki, przewiewny ubiór i nakrycie głowy

2. Lekki, przewiewny ubiór

Nawet jeśli jesteśmy fanami ciemnych ubrań, w letnie, w słoneczne dni, lepiej zostawić je w szafie. Dlaczego? Otóż ciemne kolory dodatkowo przyciągają promieniowanie słoneczne i szybko się nagrzewają. W trakcie upałów, może to być naprawdę niebezpieczne! Wskazane są natomiast jasne rzeczy – białe, beżowe, ecru, w pastelowych odcieniach błękitu, różu czy zieleni, wykonane z lekkich, przepuszczających powietrze tkanin, takich jak bawełna czy len.

Do tego konieczne jest nakrycie głowy, które będzie dodatkowo chronić przed przegrzaniem organizmu. Może to być chusteczka, czapka z daszkiem lub lekki kapelusz.

3. Odpowiednie nawodnienie organizmu

W trakcie upałów bardzo ważne jest picie dużych ilości płynów, najlepiej niegazowanej wody mineralnej. Mogą to być również herbatki owocowe, soki owocowe i warzywne, czy koktajle. Nie można zapominać, że źródłem wody są też zupy, warzywa i owoce. W czasie upałów lepiej unikać słodzonych napojów gazowanych. Warto też rozważyć odstawienie alkoholu, który zwiększa ryzyko odwodnienia.

A konkretnie: ile wody dziennie pić w upały? Nawet 3-4 litry. Należy jednak pić ją przez cały dzień, regularnie, małymi łykami. W pracy zawsze warto mieć w zasięgu ręki szklankę z wodą, z kolei przed wyjściem z domu zaopatrzyć się w małą butelkę z wodą. Wówczas będziemy mogli stale dbać o systematycznie nawadnianie organizmu.

Sprawdzone sposoby na upał - picie wody

4. Unikaj wysiłku fizycznego

Jeśli nie ma takiej konieczności, w trakcie upałów lepiej unikać bardzo wymagającej aktywności fizycznej, w szczególności między godziną 12:00 a 18:00, kiedy promieniowanie UV jest najsilniejsze. Wysiłek fizyczny, zwłaszcza w przypadku osób starszych, przyjmujących leki czy przewlekle chorujących, w połączeniu z nadmiarem słońca, może być naprawdę groźny!

Wszelkiego rodzaju prace w ogrodzie, zakupy, czy załatwianie spraw, lepiej odłożyć na godziny poranne lub popołudniowe. Oczywiście bywa i tak, że trzeba wyjść z domu w samo południe. Wówczas należy pamiętać o odpowiednim stroju, nakryciu głowy i regularnym nawadnianiu organizmu.

5. Zadbaj o przygotowanie mieszkania na upały

Upał potrafi doskwierać nie tylko na świeżym powietrzu, ale również w mieszkaniu. Na szczęście, można dokonać w nim kilku zmian, by wysokie temperatury nie były tak dokuczliwe. W ciągu dnia, starajmy się przebywać w tym pomieszczeniu, do którego w danym momencie nie wpada słońce. Zawieśmy w oknach lekkie zasłony, które ograniczą nagrzewanie wnętrza.

Można zainwestować także w wentylator, który pomoże w obniżeniu temperatury w mieszkaniu. Jest to o wiele zdrowsza opcja niż klimatyzacja, która – choć bardzo efektywnie schładza wnętrza, to jednak może prowadzić do stanów zapalnych zatok, nieżytów nosa, problemów ze wzrokiem, a dodatkowo często bywa siedliskiem groźnych dla zdrowia baterii i grzybów.

Upały bywają niebezpieczne, ale dzięki powyższym wskazówkom oraz rozsądnemu korzystaniu ze słońca, z pewnością można spędzić lato radośnie i zdrowo!

 

A jakie są Wasze sposoby na upał? Co dopisalibyście do tej listy?

 

* Artykuł powstał przy współpracy z portalem enel.pl/enelzdrowie/.